Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Schrijven voor Google

Webteksten die de lezer doen watertanden? Mooi. Alleen leveren ze niets op wanneer de lezer niet opdaagt. En daarvoor zorgen zoekmachines zoals Google. Maar aan welke webpagina’s geeft die de voorkeur? Hoe bepaalt hij zijn klassement? En wat is de rol van SEO (zoekmachineoptimalisatie)? Op wie doet u hiervoor een beroep? Samen kijken we onder de motorkap van Google.

Deze tekst werd geschreven voor, en gepubliceerd in Tekstblad 2021/2, Nederlands tijdschrift over tekst & communicatie

schrijven voor google seo

Google betalen of niet?

Eerst even de vier afkortingen verklaren die u nodig hebt voor de SEO-copywriting-story. Daarna zwijg ik er in alle talen over – beloofd.

Om hoog te scoren in de zoekmachine, kiest u uit SEO of SEA:

 

  • SEA (Search Engine Advertising):
    is Google betalen voor advertenties. Die zien eruit als gewone zoekresultaten, voorafgegaan door ‘Advertentie’.
    Een prima keuze voor een kortlopende reclamecampagne, al zijn de bedragen niet mals. En verdwijnt de advertentie zodra de adverteerder de geldkraan dichtdraait.
    Bovendien werden we met z’n allen blind voor Google-advertenties: check maar hoe vaak u ze (on)bewust overslaat – op zoek naar de eerste ‘echte’ resultaten.
     
  • SEO (Search Engine Optimization)
    kost geen eurocent, maar des te meer energie. En visie, omdat het een werk van lange adem is. Nauwgezet timmerwerk aan individuele webpagina’s om Google te verlekkeren, zonder dat het de lezer stoort.
    De klim naar de SEO-top verloopt geleidelijk en met ups en downs.
    Anderzijds: leidt u Google niet om de tuin met zogeheten black hat SEO-technieken om zoekverkeer onterecht naar uw website te leiden? Dan zit u voor langere tijd gebeiteld.
    Deze niet-betaalde SEO-zoekresultaten worden ook ‘organische zoekresultaten’ genoemd.

SEO vertaalt zich in SERP & CTR

 

  • CTR staat voor click through rate: klikfrequentie. Hoeveel procent klikt op een getoonde link? (Bijvoorbeeld CTR = 0,1 procent: een op duizend mensen die een SEA-advertentie zien, klikt er daadwerkelijk op en belandt zo op de gelinkte webpagina.)
     
  • SERP is de Engelse afkorting van ‘zoekmachine-resultatenpagina’: het is gewoon de eerste pagina die Google u toont wanneer u een bepaald zoekwoord intypt.
     
    Een voorbeeld? Dit is het eerste stuk van de SERP voor ‘SEO-copywriting’ (13 juli 2021):

    schrijven voor google serp
  • Eerst vier betaalde advertenties (= SEA).
    Vindt u het trouwens even waanzinnig als ik om SEO-copy aan te bieden met SEA-advertenties? Ik bedoel: als je er nog niet eens als SEO-specialist voor kunt zorgen dat je zelf hoog scoort voor 'SEO-copywriting', hoe zou je dat dan voor iemand anders kunnen waarmaken? 
  • Dan de best scorende ‘organische' zoekresultaten - gratis verkregen via SEO. 
    En wie staat vooraan? Ondergetekende!

Schrijven voor Google = vechten voor de top-3

Eerst even de puntjes op de i zetten.
 

  • ‘Zoekmachine’ is haast synoniem voor ‘Google’, want dat is goed voor 92 procent van alle Nederlandse en Vlaamse zoekacties (bron: gs.statcounter.com).
    Nu is een monopolie zelden gezond, maar het stelt de focus van de SEO-tekstschrijver wel scherp. Hij probeert een webpagina op de eerste Google-resultatenpagina te krijgen, want scoren op de tweede heeft geen zin. Check maar bij uzelf: wat doet u als u niet meteen een afdoend antwoord vindt bij de topresultaten? U probeert het opnieuw met een ander of een specifieker trefwoord. En dat ziet Google niet graag gebeuren, omdat het u dan als klant niet optimaal bedient.
     
  • Zelfs op die eerste Google-pagina is het dringen, want ruim 30 procent van ons klikt op het topresultaat. En de eerste drie organische resultaten zijn samen goed voor zowat 60 procent. Bedrijven strijden daarom om een plaats in de top-3 – en wel met aparte webpagina’s voor ieder trefwoord dat voor hen belangrijk is.

Schrijven zoals Google denkt

Hoe bepaalt Google de ranking van een webpagina? Met een arsenaal aan methodes. Dat zijn de zowat 250 Google-algoritmes: receptjes om een wiskundig probleem op te lossen. In dit geval: hoe hoog zet ik een webpagina voor een bepaald zoekwoord voor een bepaalde zoeker?

Een SEO-copywriter schrijft zoals Google denkt

Is SEO dan toch een techneutenverhaal? Integendeel: een verhaal waarin u als schrijver uw boerenverstand gebruikt. Omdat u denkt zoals Google denkt: hoe zorg ik ervoor dat mijn klant zo snel mogelijk een zo relevant mogelijk antwoord vindt? Dat is de missie waarmee u als SEO-tekstschrijver Google helpt. Dat op zijn beurt uw schrijversinspanning beloont door uw SEO-webpagina hoger te rangschikken.

SEO-copy & SEO-content = 2 van 4 SEO-pijlers

Alle Google-algoritmes vallen onder een van de vier pijlers: techniek, inhoud, vertrouwen en dynamiek.
 

  1. Techniek (door webbouwer)
    Google: "Bots ik niet op technische drempels?"
     
  2. Inhoud (door SEO-copywriter)
    Google: "Ontdek ik relevante inhoud die rond één duidelijke zoekopdracht draait?"
     
  3. Vertrouwen (door website-eigenaar en/of linkbouwer)
    Google: "Hoe betrouwbaar is deze webpagina, deze website? Hoeveel betrouwbare websites linken ernaar?"
     
  4. Dynamiek (door contentmanager)
    Google: "Leeft deze website? Is de inhoud actueel?"

Copy & content voor Google

 

  • Een webbouwer die van (SEO-)wanten weet, haalt de technische drempels weg voor de zoekmachine. En zorgt ervoor dat de website gebruiksvriendelijk én snel is. (Test eens uw eigen website.)
     
  • Dan ligt het succes grotendeels in handen van de tekstschrijver: hij zorgt voor de initiële tekst en waakt vervolgens over het toevoegen, updaten of recyclen van content voor nieuwe trefwoorden.
    SEO-copywriting hoort dus niet thuis bij SEO-techneuten, wel bij SEO-copywriters. Hun forte is hun inlevingsvermogen in de lezer. En hun taak: webteksten zo schrijven dat hun lezers én Google er blij van worden.
     
  • Het leggen van waardevolle inkomende links is dan weer een taak voor de website-eigenaar of zijn linkbuilding-expert.

Schrijven voor Google: wat mag (niet)?

De zoekmachine is trouwens transparant in wat mag en niet mag.

Blader maar door de Google ‘Search Engine Optimization Starter Guide’. Dan ontdekt u meteen ook de technieken (zogenaamde 'black hat SEO') die Google verafschuwt. Waarvoor het de dader afstraft door diens webpagina’s uit de resultatenlijst te weren.

Uw Google-resultaten zijn niet de mijne ...

Oh ja, nog dit: laat u niet misleiden door de resultaten die Google u voorschotelt. Want typen u en ik hetzelfde trefwoord in Google in? Dan krijgen we verschillende SERPs.

Logisch eigenlijk, want we zoeken vanuit een verschillende context. En Google wil zowel uw als mijn individuele verwachtingen invullen. Daarom houdt het rekening met uw en mijn individuele zoekgeschiedenis, locatie, toestel (mobiel of niet), en zo veel meer parameters.

Wilt u ontsnappen aan het ‘Big Brother’-oog en niet-gekleurde resultaten bekomen? Bijvoorbeeld om de échte rangschikking van uw webpagina's voor een trefwoord te kennen? Of om ook de stem van tegenstanders van uw eigen mening op te vangen? ‘Blinddoek’ Google dan. Dat lukt overigens niet met zijn eigen incognitovenster, wel met een (gratis) webdienst zoals startpage.com.

 

In het volgende artikel gaan we in op het belangrijkste SEO-copywritingonderdeel: het juiste trefwoord vinden waarvoor een webpagina in de top-3 móét terechtkomen.


Wat klanten zeggen

Bedankt voor de tekst. Toffe insteek, leest vlot en leuke call to action.

Svea