string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(45) "https://schrijf.be/nl/blog/schrijfvitaminen-3" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(45) "https://schrijf.be/nl/blog/schrijfvitaminen-3" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Schrijfvitaminen (3)
.png)
Vitamine W: werkwoorden die wérken
Een wervende, wervelende tekst schrijven? Eentje die uw lezer eerst naar adem laat happen en vervolgens op de bestelknop doet drukken? Dan vermijdt u beter hulp- en loperwerkwoorden of bijvoeglijke naamwoorden die niets … bijdragen. Laat uw werkwoorden voor u wérken en schrap ballast!
1. Stappen, vinden, kiezen
Stapt u binnenkort in het huwelijksbootje? Klop dan aan bij [naam]. Laat uw droom in vervulling gaan en knijp er samen tussenuit. Bij ons vindt u een waaier aan huwelijksreizen. Romantische stad of uitzicht op zee: wij kiezen samen met u een verbluffende bestemming.
De twee grootste problemen:
1. de loperwerkwoorden: stappen, vinden, kiezen ...
Terwijl het werkwoord de zin net draagt – als het plastisch is. Het is het element bij uitstek om uw lezer in vervoering te brengen.
2. het laatste zinsdeel, dat de droomwereld abrupt afbreekt met de bruuske 'wij'. En dat voor het aanstaande koppel niet het ultieme voordeel weerspiegelt.
Klimt u in het huwelijksbootje? Klop dan aan bij [naam] en laat uw droom in vervulling gaan. Blader in de waaier aan huwelijksreizen. Romantische stad of uitzicht op zee? U kiest met onze hulp een verbluffende bestemming. De droomreis als start van uw droomhuwelijk ...
En ja hoor, ik wéét dat 'in het huwelijksbootje stappen' een vaste uitdrukking is. Maar door er eens 'klimmen' van te maken, trek je net de aandacht van de lezer. Want copywriting? Dat is platitudes vermijden. Creatief zijn met taal. En zo ... verkópen.
2. Fris en gezond, aangenaam en heerlijk
Uit een webpagina voor huisventilatie:
Een ventilatiesysteem verbetert uw leefcomfort. Want u ademt altijd frisse, gezonde lucht in. En de isolatie houdt uw huis aangenaam koel in de zomer en heerlijk warm in de winter.
Bijvoeglijke naamwoorden die niets toevoegen van waarde? Die niet beeldend zijn? Weg ermee!
En de isolatie houdt uw huis koel in de zomer en warm in de winter.