Schrijfvitaminen (2)
.png)
Vitamine K: knallen met klantvoordelen
Wilt u iets verkopen? Dan zorgt u er maar beter voor dat u uw klant doet dromen van het ultieme voordeel van uw product of service. Anders riskeert u een schokschouderend “nou, en?” Uw Schrijfdokter toont u drie voorbeelden van hoe het níét moet. En geeft u zijn remedie, natuurlijk.
1. De intimiderende vertegenwoordiger
Snuffel in onze stock in ons overweldigende aanbod. Of wij sturen een van onze vertegenwoordigers naar u toe, om samen met u door de opties te bladeren.
Hmm. De knieën van deze argeloze Schrijfdokter slaan aan het knikken bij de gedachte aan de horde vertegenwoordigers die klaarstaat om mij erin te luizen. En dát wilt u toch niet? Daarom pakken we de zin in met kniebeschermers, zodat die mijn uiteindelijke voordeel schetst: míjn beste keuze.
Snuffel in onze stock in ons overweldigende aanbod. Of roep de hulp in van uw [bedrijfsnaam]-vertegenwoordiger. Hij bladert samen met u door de opties. En helpt u bij úw beste keuze.
2. De vervelende vergunning
De grote voordelen van verplaatsbare paardenstallen? Een vergunning hebt u niet nodig. U hoeft ook geen fundering in uw weide te gieten.
Weblezers zijn gehaaste lezers. Zij scannen de tekst, op zoek naar de belangrijkste woorden. Springen van zin naar zin. En zo knallen ze op 'verplaatsbare paardenstallen? Een vergunning'. En laat dát nu net iets zijn waarvan de gemiddelde Vlaming – en Nederlander, vermoed ik – de blauwe stippenkoorts krijgt.
Ook al heb je die, de vergunning bedoel ik, nu net níét nodig. Maar dan is de weblezer al lang vertrokken naar betere internetoorden. Laat hem daarom 'geen vergunning nodig' onthouden:
De grote voordelen van verplaatsbare paardenstallen? U hebt geen vergunning nodig. En hoeft geen fundering in uw weide te gieten.
3. Het ‘onvergetelijke’ evenement
Een zaalverhuurder doet uw evenementen eruit springen. En dat moet ook in de voice-over van zijn promofilmpje blijken.
Een extract zoals een Schrijfbe'er het voorstelt:
We hebben alle ingrediënten in huis om uw evenement écht onvergetelijk te maken.
De 'om'-constructie is een gevaarlijke in wervende teksten. Want ze impliceert dat iets nog moet gebeuren. Dat het kán. En daarmee moet u oppassen. Schilder uw lezer de situatie voor alsof ze al aan het gebeuren is. Dan verlaagt u de koopdrempel: wij hebben alle ingrediënten in huis die uw evenement onvergetelijk maken.
Toch blijft die 'wij' vooraan storen. Lezersvoordelen zijn de sleutel, níét producteigenschappen. 'Uw evenement onvergetelijk maken? Wij hebben er alle ingrediënten voor in huis!'
Maar wat is 'onvergetelijk'? Mag het wat duidelijker? Wat zou voor de organisator van het evenement een klinkend succes betekenen? Graaf dieper, of spreek tot de verbeelding met een plastisch werkwoord:
Verrukte genodigden op uw evenement? Wij hebben er alle ingrediënten voor in huis!
of
Uw evenement over de tong laten gaan? Wij hebben er alle ingrediënten voor in huis!