fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Whitepaper: de structuur

Een whitepaper schrijven is een flinke uitdaging. Want hij moet helder, logisch en handig zijn. Hoe u eraan begint? Volg deze 5 stappen: leid uw whitepaper in, schets het probleem, vertel hoe uw whitepaper dit oplost, vat hem samen en link terug en vooruit.

white paper schrijvenEen whitepaper bevat veel informatie, waar de lezer door moet. Wel, dat verwacht u toch van hem. Maar is uw whitepaper een doolhof? Dan kunt u fluiten naar uw lezer – en uw klant.

Whitepaper schrijven? Eerst de blauwdruk

Wat is het probleem? Hoe lost u het op? En wat wilt u bereiken met uw whitepaper? Zodra u dat weet, tekent u de blauwdruk van uw tekst. Die hangt natuurlijk af van uw onderwerp. Een stappenplan ziet er anders uit dan een naslagwerk. Toch blijft dit de basisstructuur:

1. Leid uw whitepaper in

Na uw titel is dit het belangrijkste deel: de inleiding. Vertel kort en helder wat u gaat doen. Dwaalt de lezer af of denkt hij: niets voor mij? Dan bent u hem al onherroepelijk kwijt. Verklap ook nog niet te veel. Want vindt hij hier al alles? Dan slaat hij tevreden uw whitepaper weer dicht. Geef hem een reden om verder te lezen.

2. Schets het probleem

Gaat u een whitepaper schrijven? Omschrijf het probleem dan zó zodat uw doelgroep zich erin herkent. Zorg dat uw lezer denkt: dat heb ik ook! En: dit wilde ik al lang lezen!

3. Vertel hoe uw whitepaper dit oplost

Weersta aan de verleiding en begin níét over uw product of dienst. Geef tips zonder uw bedrijf te vermelden. Pas helemaal op het einde vertelt u over uw product of dienst.

Zorg dat uw lezer denkt: dit wilde ik al lang lezen!

4. Vat uw whitepaper samen

Vat samen wat het probleem was en waarom uw oplossing de beste is. Besteed tijd aan uw conclusie, want gehaaste prospects (en dat zijn ze allemaal) lezen vaak alleen dit.

5. Link terug en vooruit

Vergeet na het schrijven van uw whitepaper niet om uw bronnen op te sommen en uw contactgegevens te vermelden. Meer hoeft u niet te doen, want staat uw whitepaper stevig in zijn schoenen? Dan gaat uw whitepapermarketing vanzelf.


Tevreden klanten aan het woord

Smaakt naar meer – veel meer
Om van te smullen
Snel én goed
Uitpakken met knappe foldertekst
Schrijf.be respecteert onze inhoudelijke boodschap
Schrijf.be bracht vaart in de Batavus-website
Mijn geheime wapen om te scoren in Google
Vlotte maar doordachte werkwijze
Drie paar handen leveren vakwerk
Precies wat we in gedachten hadden
Flexibel, grondig en eerlijk
Professionalisme is indrukwekkend
Er waait een nieuwe wind door onze magazines
Niemand nog een excuus voor slechte teksten
Mijn hoge verwachtingen worden keer op keer ingelost
Uitmuntende tekst in recordtempo
Mijn perfecte match
Samen tot unieke communicatiestijl komen
Topteksten, hoedje af
De teksten zijn er boenk op

Wat klanten zeggen

Ik vind de taalsuggesties top, eigentijds. Ze weerspiegelen de sfeer van een jong team dat zich achter elke opdracht inzet.

Annik Piessens