fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

One-to-one-marketing? Enkelvoud siert

People buy people. Spreek uw lezer dus in het enkelvoud aan. En verschuil ook uzelf niet achter het meervoud.

Eén lezer

Dag collega’s Jullie kijken vast uit naar de lancering van onze nieuwe website!

one-to-one marketingZo begint de enthousiaste mail van een medewerker. Toch voel ik me niet aangesproken. Want ik weet niet hoe het met u zit, maar ik tuur alléén naar mijn scherm. Er kijkt niemand over mijn schouder mee.

Uw klant in het meervoud aanspreken, is even belachelijk. Of begroet u hem in levenden lijve ook met: “Dag heren, hoe gaat het met jullie?”

Dag collega Jij kijkt vast uit naar de lancering van onze nieuwe website!

Hé, die schrijver heeft het tegen mij – alleen tegen mij. Deze mail krijgt al mijn aandacht!

Vermijd dus meervoudsvormen in direct mails, nieuwsbrieven en antwoorden van klantendiensten. Zeker als u hoog van de toren blaast over uw een-op-een-marketing …

Want zeg eens, wat spoort u het meeste aan:

Dragen jullie bij aan onze benefietactie?
Draag jij bij aan onze benefietactie?

One-to-one-marketing? Eén schrijver!

Even grote nonsens als meerdere lezers tegelijk aanspreken? Uzelf verschuilen achter ‘wij’. Of typten meerdere handenparen tegelijk uw brief?

Ik dacht het niet.

Bedwing vooral bij slecht nieuws de drang om over te schakelen van ‘ik’ naar ‘wij’. Of nog erger: naar de passiefvorm of vaagtaal. Zoals in:

Betaalt u niet? Dan worden u extra kosten aangerekend.
Betaalt u niet? Dan zijn we genoodzaakt om u extra kosten aan te rekenen.

Flauw hoor.

Voorheen sprak u joviaal over ‘u en ik’. Maar bij onweer verschuilt u zich onder een anonieme paraplu. Kies toch gewoon voor:

Betaalt u niet? Mail mij dan snel waarom. Anders moet ik u extra kosten aanrekenen.

Van mens tot mens in one-to-one

Mijn advies: schrijf van mens tot mens. Ook bij vervelend nieuws bent ú de spreekbuis van uw bedrijf. Blijf dus ‘ik’ gebruiken – ook al is een collega de boeman. En sluit af met uw naam, niet met ‘De klantendienst’.

 
Samengevat:

  • Spreek uw lezer in het enkelvoud aan.
  • Verschuil uzelf niet achter het meervoud.

En bent u bang om toch in de wij-val te trappen?
Schrijf.be schrijft en herschrijft, corrigeert en hertaalt voor u.


Tevreden klanten aan het woord

Goed meegedacht, goed neergeschreven
Wat als uw freelance-copywriter ermee kapt?
Superlatieven schieten tekort
Engels, met andere woorden
Eén blik op jullie website en ik was overtuigd
Snel én goed
Vertalen en herschrijven: dát zochten we
Frisse en vernieuwende schrijfstijl
Mijn technische tekst slaat spijkers met koppen
Echt anders dan wij altijd deden
Je weet op voorhand dat het goed komt
Valse noot? Toch mooi lied!
Uitstekend! En die score geef ik zelden
Betrouwbare leverancier om te koesteren
We klimmen een onlinetrap hoger
Een tekst die uitnodigt tot actie: net wat ik verwachtte!
De tekst verwoordt precies wat wij willen zeggen
Gelezen en prachtig bevonden
“Altijd een geestige kwinkslag of spitsvondige woordspeling”
Hoe jullie met taal spelen, daarvoor doe ik mijn hoedje af!

Wat klanten zeggen

Ik heb hier eigenlijk geen opmerking op. Notre Dam vind ik wel goed ... God op Kot ook ... super!

Karl Gheysen
DMI Vastgoed