fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Jargon en verkoopteksten

In commerciële verkoopteksten maakt u géén goede beurt door uit de kast te komen als vakidioot. Nee, hou het simpel. Bedenk dat uw lezer lui is.

Trap niet in de vaktaalval

Techneut of technot?

commerciële verkooptekstVerkoopt u een 'technisch' product of een 'moeilijke' dienst? Dan kunt u in in uw mailings of webteksten niet zonder technische of moeilijke woorden. Want jargon overtuigt.

Correct?

Neen, helemaal niet! In commerciële verkoopteksten is jargon altijd taboe, en wel hierom:

1. Uw lezer is lui

Het ultieme geheim van de commerciële tekstschrijver? Hij beseft dat zijn lezer lui is. Ook al begrijpt die uw vakjargon, hij waardeert niet dat u er kwistig mee rondstrooit. Omdat de interpretatie ervan ook voor hem nog een fractie van een seconde vraagt. Genoeg om af te haken.

Opgelet: dit is ook geen pleidooi voor verkoopteksten zonder technische onderbouw. Die is absoluut nodig ... als bijlage.

Isoleer dus de technische gegevens. Zet ze apart in een tekstkadertje, of op een technische fiche (papier of pdf).

2. U trapt in uw eigen val

Gebruikt u vakjargon? Dan trapt u in uw eigen val: u weet te veel over uw product of dienst. En wilt dat allemaal kwijt. Terwijl uw lezer aan één staalhard argument genoeg heeft om te kopen.

En dat is beslist een klantenvoordeel, geen producteigenschap.

3. Niet iedere lezer is een techneut

De techneuten onder uw klanten begrijpen natuurlijk uw jargon. Maar wat met wie in opleiding is? Of de aankoop van uw producten of diensten in zijn schoenen geschoven kreeg, zoals in heel wat kmo's (in Nederland: mkb's)?

Dat zijn misschien wel de techneuten van morgen, maar zéker de klanten van vandaag.

Overschat bovendien uw klanten niet. Zo weet het overgrote deel van onze potentiële klanten die een 'tekstschrijver' zoeken, niet wat een 'copywriter' is ...

4. De techneut overtuigt zijn technot

In grotere bedrijven moet u de techneut overtuigen, maar houdt zijn baas de vinger op de knip. En dat is vaak een technot. Hij heeft minder technische kennis, maar een breder perspectief. Hem interesseert maar één vraag: "Hoe wordt mijn bedrijf beter van uw product of dienst?" En als u zelf het antwoord niet in de mond van de techneut hebt gelegd, kunt u het wel schudden. Overschat uw klanten niet.

Komt u moeilijk los van technische specificaties als u schrijft? Doe dan een beroep op een 'onbeschreven blad': de Schrijf.be-copywriter! Vraag hem om raad.


Tevreden klanten aan het woord

Hun tekst geeft meteen weer waarvoor wij staan
Hetzelfde, maar met zóveel minder woorden
Inlevingsvermogen verdient respect
Hartelijk en duidelijk, boeiend en concreet
Ze wisten meteen wat ik wilde
Teksten vertaald … én verbeterd!
Op héél korte tijd en toch geen haastwerk
Ik bestelde te laat, en toch was mijn tekst op tijd klaar!
Je weet op voorhand dat het goed komt
Tien voor thee én voor taal
Spot on!
Exact wat ik zocht
Samenwerking als een geoliede machine
Scherp, snel, en sympathieker dan Statler en Waldorf
Mijn folder doet nu het werk voor mij
Iedereen zou deze schrijfopleiding moeten volgen
Essentie gevat in verfrissende stijl
Onze baseline ligt lekker
Professionalisme is indrukwekkend
De teksten zijn er boenk op

Wat klanten zeggen

Fantastisch!
Een paar scherpe hoeken moeten er nog af maar met zo’n goed materiaal is dat een plezier.

Christian Luyten
manroland