fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Superlatieven en uitroeptekens

Schrijft u een bedrijfstekst? Hoed u dan voor het gebruik van superlatieven en uitroeptekens. Ze voegen weinig extra toe. En knabbelen aan uw geloofwaardigheid. Laat de superlatieven over aan superhelden en leg de focus op wat u 'gewoon goed' doet.

Overdrijf niet

Supej supej leuk!!!

uitroeptekens en superlatieven"Papa, ik vind het leuk. Supej-leuk. Supej-supej-leuk!!!"

Aan het woord is mijn zoon Viktor, toen hij enkele jaren geleden de kerstboom versierde. Met een superlatief die vertedert, omdat je hem niet meteen verwacht van een (toen net) driejarige.

Dat geldt niet voor commerciële teksten. Daar zijn uitroeptekens en superlatieven niet op hun plaats.

Uitroeptekens

Zeg eens, welke van deze twee baselines is het geloofwaardigst?

  • Schrijf.be, teksten die doen doen!
  • Schrijf.be, teksten die doen doen

Inderdaad, de tweede versie, zonder uitroepteken. Het leesteken dat woorden in de verf moet zetten, heeft het tegenovergestelde effect. Het geeft ze een pocherige bijsmaak. Maakt ze ongeloofwaardig.

Vermijd daarom uitroeptekens in uw commerciële teksten. Eén per pagina is meer dan genoeg. Of bewaar ze voor de headline van een mailing: daar geven ze een tikkeltje spanning mee.

Maar in persberichten en onderwerpregels van e-mailings horen ze niet thuis. Nooit.

Laat uw lezer beslissen of hij al dan niet opgewonden is. Als uw tekst daar niet in slaagt, dan doen de uitroeptekens dat zeker niet. Dat vond Scott Fitzgerald, auteur van The Great Gatsby, ook: "Schrap die uitroeptekens. Het is als lachen om je eigen moppen."

Heel zwanger

Heel zwanger of heel erg dood kun je niet zijn. Heel blauw blijft blauw. Het is het een of het ander. Dood of levend. Blauw of een andere kleur.

Dat geldt ook voor uw bedrijfsteksten. Woorden als 'heel', 'zeer', 'uitermate', 'fantastisch', 'ultiem', ... versterken niet langer. Integendeel, ze ontkrachten.

Schrap ze dus.

Dat geldt ook voor superlatieven. Wat is beter dan de 'beste service': de 'allerbeste'?

Waarom geen 'service zoals in vroeger jaren', 'de service waarop u recht hebt', of zelfs 'straffe service', ...?

Hoofdletters

Tot slot: SCHRIJF NOOIT IN HOOFDLETTERS. DAAR DOET HET MENSELIJK OOG DUBBEL ZO LANG OVER – OOK IN UW POWERPOINT-PRESENTATIES.

Geen uitroeptekens, geen versterkende woorden, geen superlatieven. Een eenvoudige regel? Kan best, maar check toch uw commerciële tekst maar even ... Of laat het ons doen.


Tevreden klanten aan het woord

Professionaliteit waaraan je een punt kunt zuigen
Uitpakken met knappe foldertekst
Overtuigende mailing tegen scherpe prijs
Hartelijk en duidelijk, boeiend en concreet
Wat een verbetering!
Meteen een goed gevoel bij de teksten
Meteen op dezelfde golflengte
Elke tekst is een schot in de roos
Vlotte maar doordachte werkwijze
SEO-experts en taaladepten in één
Jullie advies kwam heel goed van pas!
Bij Schrijf.be doen ze wat ze beloven
Dé bestemming voor uw toeristische communicatie!
Schrijf.be denkt met u mee
Schrijf.be bulkt van het schrijftalent
Tien voor thee én voor taal
Our main selling points stood out perfectly
Schrijf.be bracht vaart in de Batavus-website
Mijn klant keurde de tekst zonder wijzigingen goed
Authentiek voer voor moderne lezers

Wat klanten zeggen

Heel erg bedankt voor mijn herwerkte tekst! Ik ben er heel tevreden mee!

An Wens