fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Uw tekst in tien stappen

Volg uw stappenplan 'schrijven'

Start to write

In tien stappen naar een toptekst"Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte", wist Blaise Pascal in de zeventiende eeuw al.

En wie ben ik om hém in twijfel te trekken? Schrijven kóst tijd, omdat u tien hordes moet nemen:

1) Bepaal uw boodschap

Wat wordt uw boodschap? U leest het goed: boodschap. Geen twee, drie of vier boodschappen. Eentje maar. Vat die voor uzelf samen in één zin.

2) Baken uw doelgroep af

Probeer niet te schrijven voor een 'doelgroep'. Dat lukt niet. Schrijf voor één persoon. Wilt u bijvoorbeeld een ouder publiek aanspreken? Schrijf dan voor ... uw grootmoeder.

3) Dicteer wat uw lezer moet doen

Wilt u dat uw lezer iets koopt? Naar uw website doorklikt? De antwoordkaart terugfaxt? Als uw call to action niet dodelijk duidelijk is, doet uw lezer ... niets.

4) Zeg wat u wilt schrijven

Vertel in uw hoofd – of tegen uw plant, muur of scherm – wát u wilt zeggen. Vermijd zo de angst voor het witte blad.

5) Schrijf neer wat u hebt gezegd

Schrijf wat u gezegd hebt – en zoals u dat deed. Richt u zich tot het brede publiek? Gebruik dan de woordenschat van een twaalfjarige. In b2b die van een achttienjarige. Choquerend? Ja. Maar doeltreffend.

6) Cijfer uzelf weg

Vertel uw lezer niet hoe geweldig uw product of dienst is. Wél welk voordeel hij eruit haalt.

7) Denk aan de luie lezer

Uw lezer wil zo snel mogelijk zoveel mogelijk weten. Alineatiteltjes vatten de inhoud samen in een oogopslag.

8) Waak over de uniformiteit

Hou het uniform: volg onze stijlgids.

9) Laat uw tekst rijpen

Laat uw tekst liggen: het best een nacht, maar zeker een uur als u niet anders kunt. Doe even iets anders. Dan vallen vreemde schrijfkronkels zo door de mand.

10) Lees uw tekst hardop

Lees uw tekst hardop. Zo hoort u meteen waar hij niet lekker loopt, of waar u naar adem hapt midden in een zin.

Stappenplan schrijven ... of in één stap?

Kan het ook sneller? Ja: neem een professional in de arm. Hij of zij neemt de tien stappen snel en feilloos. Hebt u een strakke deadline? Verlies dan geen seconde, want ook uw copywriter heeft een minimum aan tijd nodig. Anders krijgt u een tekst, en geen tekst die doet doen ...


Tevreden klanten aan het woord

Met de blik van een buitenstaander
Onze mailing zit er boenk op!
Ze willen het beste voor je
Om van te smullen
Geen centimeter ruimte voor fouten
Dynamische taalprofessionals
Wat er nog beter kon? Niets.
Boodschap gesnapt én goed verwoord
Uitpakken met knappe foldertekst
Een constant, hoog niveau
Scherp, snel, en sympathieker dan Statler en Waldorf
In één woord? Kwaliteit!
Ik lig nergens meer wakker van
Mijn geheime wapen om te scoren in Google
Efficiënt, makkelijk én snel
Teksten met een twist
Heel tevreden van hands-on-mentaliteit
Ik wist meteen: dít is het!
Net wat een start-up nodig heeft
Schrijf.be verzekert me van sterke teksten

Wat klanten zeggen

Sprakeloos was ik na het lezen van de tekst ...
Mooi wat je er van gemaakt heb!
Opmerkingen heb ik niet - alleen zin om nog met jullie samen te werken in de toekomst.

Linn Van Aalst
Quinna