Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Angst voor verlies

  • U krijgt 100 euro van mij. Hoelang bent u gelukkig?
  • U verliest het bankbiljet. Hoelang bent u ongelukkig?

Voelt u de pijn van het verlies? Uw lezer ook!

loss aversion

Psychologie- en marketingstudies bevestigen het: verlies weegt dubbel zo zwaar als vergelijkbare winst (loss aversion).

Toch gillen zelfverklaarde marketinggoeroes: "Communiceer altijd positief!"

Fout.

Angst voor slecht nieuws werkt vaak beter dan een goednieuwsshow. Want angst is een emotie. En emoties initiëren onze aankoopbeslissingen - die we vervolgens rationeel inkleden.

Verlies dus geen klanten door alleen te hameren op hun winst. (Merk op dat die zin sterker is dan: 'Behoud dus uw klanten door niet alleen te hameren op hun winst.')

Verliesvoorbeelden

Isolatiemateriaal

U drukt beursflyers voor isolatiemateriaal.
Appelleer dan aan de afkeer van verlies met: 'Elke maand verliest u 60 euro.' En leg uit hoe dat te voorkomen. Werkt beter als aandachtstrekker dan: 'Bespaar elke maand 60 euro.'

Beveiligingsconsulent

U adviseert kunstverzamelaars over de beveiliging van hun collectie.
Stuur dan een direct mail met als headline: 'Wat als u morgen uw collectie kwijtraakt?' Die scoort gigantisch veel beter dan een die kopt: 'Hoe beveiligt u uw collectie optimaal?'

Kinderzitjes

Hoe emotioneler de band, hoe sterker de angst voor verlies.
Denkoefening: hoe countert u als verkoper van duurdere autozitjes de meerprijs? Door te hameren op de extra veiligheid? Ja, maar verwoord dat anders. Weeg de eenmalige meerprijs af tegen een mogelijke hospitalisatie van een kind na een ongeval.

Soms toch halfvol glas

Goed, verlies weegt dubbel zo zwaar als een vergelijkbare winst.
Maar moet u zich dan altijd beperken tot de angst voor verlies? Nee, want uw kopers zijn óók vatbaar voor goed nieuws.
Een gemengde boodschap is dus de ... boodschap.


Tevreden klanten

Snel en professioneel: wat wil je nog meer?
De perfecte omschrijving
Ik wist meteen: dít is het!
Tone of voice zit onmiddellijk goed
Mijn e-mailing is onweerstaanbaar
Mijn geheime wapen om te scoren in Google
In één woord? Kwaliteit!
Drie paar handen leveren vakwerk
Essentie gevat in verfrissende stijl
Teksten vertaald … én verbeterd!
Ik de cijfers, zij de letters
Mijn klant keurde de tekst zonder wijzigingen goed
Huis van vertrouwen – zonder voorbehoud
Schrijf.be is nummer één
Zó anders dan wat je elders leest!
Winning team
Weinig geblaat en veel wol
Teksten met een twist
Tone of voice ons op het lijf geschreven
Snelheid én kwaliteit als troeven

Wat klanten zeggen

Bedankt om mij op zo'n korte termijn uit de nood te helpen ☺️!

Ellen