Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

De lengste van de meta descriptions: zin en onzin

lange meta description

Herinnert u zich die ‘urgente’ richtlijnen voor de nieuwe, langere meta descriptions in Google in 2018 nog? Weer een mooi voorbeeld van SEO-paniekvoetbal. Want nog geen enkele maanden later was is er van lange meta tags geen sprake meer. Maar wat zijn dan nu de richtlijnen? 

Wat is een meta description tag?

Weet u wat een meta description precies doet? Sla dan deze alinea over. In het andere geval:

De meta description is het tekstje onder de titel van elk Google-zoekresultaat. Het is vaak een snippet: de zoekmachine pikt flarden uit uw eigenlijke webpaginatekst. Tenzij u zelf een handje helpt met een beter voorstel. Wanneer gaat Google daarop in? Als u ervoor zorgt dat u de zoek-/trefwoordengroep uit uw paginatitel hergebruikt in uw meta description tag. Google zet die trouwens ook vetjes – bijvoorbeeld wanneer u zoekt op ‘brochure schrijven’:

schrijf brochure schrijven

Stel dat uw klant op zoek is naar 'flyer schrijven'. Maar helaas verwijst u er niet naar uw paginatitel? Dan gaat Google zelf aan de slag met het nodige knip-en-plakwerk. Daarbij zoekt hij een match met de zoekterm ‘flyer schrijven’ in de eigenlijke paginatekst. Zoals bij dit bedrijf:

 flyer schrijven description tag

Hoe het wel moet?

schrijf flyer schrijven

Goed om te weten: Google houdt met de meta description geen rekening voor zijn ranking. (Nog een overblijfsel uit de tijd dat webmasters de toen nog naïeve zoekmachine op die manier om de tuin leidden.)

Meta description = klik door naar iets unieks

Waarom u de description tags nooit blanco laat in uw contentmanagementsysteem – scrabbletip! – zoals Wordpress? Omdat bovenaan in Google prijken geen cent waard is als er niemand doorklikt. En daarvoor zorgt de meta description, met zijn:

  1. USP (unique sellingpoint): u vertelt wat u uniek maakt – anders dan alle andere zoekresultaten.
  2. CTA (call to action): u vraagt expliciet om door te klikken – meestal met een imperatief. Al mag het soms ook wat omfloerster:

Schrijf.be & meta descriptions

Vindt Google weer een nieuwe richtlijn uit? Dan staat onze SEO-experte te popelen om ze uit testen. Het resultaat deelt ze met het Schrijf.be-team. Benieuwd welke lengte wij aanhouden voor de title tags en meta descriptions

  • title tag: 55 tekens
  • meta description: 120 tekens

Wilt u ook zeker zijn van een duidelijke mobiele weergave? Volg dan deze richtlijn:

  • title tag: 50 tekens
  • meta description: 100 tekens

Volgt u deze regels niet op? Bekijk dan even terug dit voorbeeld:

flyer schrijven description tag

Merkt u de ... op? Leest u graag een halve zin? Uw lezer ook niet, die scrolt dus verder.

SEO-marketing? Kwestie van boerenverstand

Conclusie? Gebruik een techniek als lange meta descriptions nooit omdat hij nieuw is – en niet meer dan dat. Anders verkoop ik u morgen een fiets die dubbel zo hoog is. Test eerst of u ook sneller rijdt met die grote fiets. En niet gewoon op het asfalt dondert.

Koopt ú een fiets omdat hij dubbel zo groot is?

Overweeg dus altijd of een nieuwe techniek, waarover iedereen toetert, ook … beter is. Beter voor úw business. Test hem mondjesmaat. En zet pas alle zeilen bij als de tests herhaaldelijk positief zijn.

Kwestie van gezond verstand. 

Reageer