Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(48) "https://schrijf.be/nl/blog/lost-in-translation-6"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(48) "https://schrijf.be/nl/blog/lost-in-translation-6"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Lost in translation 6

Ik bestookte u al met mijn communicatieproblemen tijdens mijn Chinese reis. Maar het strafste verhaal? Dat hebt u nog te goed. Ann Van De Plas

Sashimi = carpaccio?

Mijn vriend en ik gingen op restaurant in Shanghai. De diensters spraken een mondje Engels, op de kaart stonden Engelse vertalingen: wat kon er misgaan? Vol vertrouwen bestelde ik als voorgerecht Geo-Duck Sashimi. In de overtuiging dat ik een carpaccio van eend had gevraagd. De dienster kwam na de bestelling nog twee keer terug, met een vage vraag over mijn schotel. Toen had er eigenlijk al een belletje moeten rinkelen. Maar nee, Ann moest en zou eend eten.

Vreemde eend om in te bijten

Even later verscheen mijn voorgerecht. Maar ... de eend zag er wat bleekjes uit. En smaakte verdacht veel naar vis. Blijkbaar was er een kleine communicatiefout opgetreden bij de bestelling. Ach, niet getreurd: het was lekker. Dus at ik het hele bord vrolijk leeg. Wel een stevig bord, voor mij alleen. Als voorgerecht. Maar nog altijd ging er geen alarm af in mijn hoofd.

Dure communicatiefout

En toen kwam de rekening. Mijn vriend - die (on)gelukkig aan het begin van de maaltijd had aangeboden om te trakteren - trok even wit weg als mijn voorgerecht. En mompelde iets over 'stevige btw'. Later bekeken we de rekening van naderbij. Alles wat we besteld hadden, bestond uit één portie. Behalve mijn voorgerecht: die schotel telde blijkbaar voor liefst negentien porties. En kostte ... tweehonderd euro.

Voorlichting op restaurant

Toen we - lichtjes aangeslagen - weer buiten stonden, sms'te mijn vriend naar een kameraad in België. Wat was in 's hemelsnaam die geoduck en waarom was dat zo duur? Wel, geoduck bleek een tweekleppig schelpdier te zijn. De Nederlandse naam is 'zwanehalsmossel'. Maar beter bekend staat het bizarre beest als ... zeepiemel. Jawel. U leest het goed. Zeepiemel. Ik. Heb. Dat. Gegeten. En de naam is helaas bijzonder goed gekozen.

Moraal van het verhaal? Slechte communicatie kan u duur te staan komen. En voor u het weet, neemt u wel héél vreemde woorden in de mond ...

Ann Van De Plas


Lees ook