Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Goed nieuws: Keyword Planner geeft mínder informatie

Wat betekenen de wijzigingen in de Keyword Planner voor SEO?

In de SEO-wereld lijkt iedereen even het noorden kwijt. Waarom? De kompasnaald wijst er niet meer naar boven, maar naar 'ergens tussen N.N.W. en N.N.O.' En is dus zo goed als waardeloos. Of toch niet?

Keyword Planner in vakantiemodus?

Dat SEO-kompas is de Google AdWords Keyword Planner. Het toont de weg naar de populairste zoekwoorden op internet. Opgepast, dat zijn daarom niet de beste voor uw website. Wat is het verschil? Dat ontdekt u in deze handleiding.

Onthoud voorlopig alleen dat de Keyword Planner u het gemiddelde maandelijkse zoekvolume van elk trefwoord toefluistert. In mensentaal: hoeveel keer typen Google-bezoekers het zoekwoord elke maand in? Tenminste, dat deed de Planner tot voor kort. Want sinds een tweetal weken lijkt hij wel in vakantiemodus. Kijk maar naar deze cijfers:

 

Keyword Planner groepeert trefwoorden

Wat is er aan de hand? Het lijkt alsof copywriter en copywriting exact even vaak worden ingetikt. Dat zou wel heel toevallig zijn. En dat is het níét. Want het cijfer dat de Keyword Planner nu geeft, is een ander: de som van uw trefwoord én al de woorden die dezelfde zoekintentie vertegenwoordigen. Of iemand nu 'copywriter' of 'copywriting' googelt – hij zoekt hetzelfde. En Google weet dat.

Gevolg? U weet niet meer precies met welk trefwoord u het meeste zoekverkeer aantrekt. En dat is toch de essentie van SEO. Niet?

Een bug? Hopelijk niet!

U begrijpt waarom het voltallige SEO-gild op zijn achterste poten staat. Misschien luistert Google naar hen en herstelt het de oude toestand. Misschien was deze situatie zelfs nooit de bedoeling en gaat het om een bug.

Toch zouden wij dat bij Schrijf.be jammer vinden.

Zijn wij dan geen SEO’ers? Toch wel, al van lang voor dat een buzzword werd. Maar we zijn in de eerste plaats SEO-copywriters. En die varen nooit blind op het Keyword Planner-kompas. Wij volgen ons gezond verstand.

SEO draait niet om trefwoorden

Ja, ook wij gebruiken de Keyword Planner. Als laatste stap in ons trefwoordenonderzoek. Eerst zetten we onze hersenen en ons inlevingsvermogen aan het werk. Met welke woorden omschrijven onze klanten hun product? En hun klanten? Wat zouden zij googelen als ze op zoek zijn naar dat product? Of concreter: wat zou mijn moeder, mijn zoon, mijn grootmoeder intypen? Voor welk probleem zoeken zij de oplossing?

Dát is de essentie van SEO. De eigenschappen van het product vertalen naar de vragen van de klanten – in de vorm van een concrete zoekopdracht. En dan een webpagina maken die het antwoord geeft, en de (be)zoeker in een trechter naar aankoop leidt. Al de rest zijn nuts and bolts: belangrijk, maar ook veranderlijk en … verraderlijk. Want ze leiden af van wat er écht toe doet.

Het begin van het einde of …

Je kunt op twee manieren kijken naar de recente wijziging in de Keyword Planner:

  1. 'Help! Hoe moeten we onze SEO-strategie ontwerpen als we niet eens meer weten welke trefwoorden de meeste websitebezoeken aantrekken? Dit is voor SEO het begin van het einde!'
  2. 'Oef! We hoeven ons minder zorgen te maken over vorm- en spellingsvarianten waarachter toch dezelfde zoekintentie schuilt. SEO wordt eindelijk volwassen!' En dat hangt al in de lucht sinds Hummingbird, het algoritme waarmee Google de zoekintentie van een gebruiker beter wil doorgronden. Hoe? Bijvoorbeeld door die meteen te vertalen naar synoniemen – net wat de Keyword Planner ook doet.

Voor ons is de keuze dus snel gemaakt. 'Oh, copywriting en copywriter zijn voor Google inwisselbaar? Prima, dan bepaalt vanaf nu de context welk woord we kiezen. Daar worden onze teksten alleen maar beter van.'

En denkt u dat copywriters het leuk vinden om opzettelijk spelfouten te maken omdat de Keyword Planner ons vertelt dat bepaalde schrijfwijzen meer verkeer aantrekken? Dat is informatie die we met plezier niet meer hoeven te weten.

Bye bye Keyword Planner?

Kortom: het Keyword Planner-kompas weggooien? Nee, gewoon anders gebruiken – intelligenter. Dan vertelt het ons niet minder maar méér. Bijvoorbeeld tussen welke zoektermen Google een semantische connectie ziet. Zodat we uit dat taalreservoir putten om uw product of dienst in geuren en kleuren te beschrijven – in plaats van één 'topwoord' voortdurend te herhalen.

Wij staan alvast te popelen om ons vernieuwde gereedschap uit te proberen. Dus beste Google – we weten dat u meeleest: houden zo!

Reageer