fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Voegwoord aan het begin van de zin? Doen!

Een voegwoord aan het begin van de zin, mag dat wel? Ja, uw tekst wordt er zelfs beter van. Want u verrast uw lezers. En houdt hen bij de leest. 

Wat doet een voegwoord aan het begin van de zin?

voegwoordEen voegwoord aan het begin van de zin? Bij Schrijf.be zijn we fan. En wel hierom:

Ruggensteun voor voegwoord aan het begin van de zin

Tijdens de lessen Nederlands kregen we het ferm ingepeperd: zet nooit 'en', 'maar', 'want', 'omdat', … of een ander voegwoord aan het begin van de zin! Diezelfde leerkrachten hadden doorgaans ook "Een zin heeft een onderwerp en een werkwoord" in hun repertoire.

Welnu, verschillende taalautoriteiten verdedigen het gebruik van zinnen die beginnen met 'en':

  • Taalunieversum: "Ja, een zin mag beginnen met ‘en’. Wel is deze stijl minder geschikt voor zakelijke schrijftaal."
  • Genootschap Onze Taal: "Het is een hardnekkig misverstand dat dat niet zou kunnen. Grammaticaal is er geen enkel bezwaar tegen; het is vooral een kwestie van smaak en tekstverzorging."
  • Schrijfdokter.be®: "Verras met een spatje humor of een vleugje emotie. Of met 'en' vooraan. En ja: dat mag."

Voegwoord aan het begin van de zin: puur zakelijk?

Taalunieversum duldt trouwens nog andere voegwoorden: aan het begin van de zin zijn bijvoorbeeld ook 'of', 'omdat', en 'want' welkom. Maar altijd met de nuance dat deze stijl niet of minder geschikt is voor zakelijke teksten.

Toch pleit Schrijf.be ook in interne, b2b- of b2c-communicatie voor voegwoorden aan het begin van de zin: een inleidende 'en', 'maar' of 'want' maakt uw tekst meteen verteerbaarder voor uw lezer. En daar wint u ook bij. Want een prospect die afknapt op logge info, wordt geen klant.

Een voegwoord aan het begin van de zin past dan ook prima in zakelijke teksten. Bijvoorbeeld in een commerciële e-mailing, een folder of een SEO-webtekst.

Experimenteer eens met een ander voegwoord

En wat met voegwoorden als 'hoewel' en 'terwijl', 'zoals' en 'opdat', 'behalve' en 'als', … ? Zet ze aan het begin van uw zin, en laat de magie haar werk doen. Succes!


Tevreden klanten aan het woord

Heel herkenbaar voor onze klanten
Een constant, hoog niveau
Schrijf.be schreef de eerste pagina van ons nieuwe verhaal
Jullie kleden een barokke tekst uit, en maken er een vlot leesbare brief van.
Weinig geblaat en veel wol
Onze baseline ligt lekker
Tone of voice zat meteen goed
Samen tot unieke communicatiestijl komen
Onze 'over ons' gaat niét over ons!
Partner bij uitstek
SEO-experts en taaladepten in één
Exact wat ik zocht
Dit copywritingbureau pakt uit met mijn verhaal
SEO-webteksten die Google én bezoekers verleiden
Ze trappen niet in de val om moeilijk jargon te gebruiken
Snel en professioneel: wat wil je nog meer?
Ik de cijfers, zij de letters
Ik wist meteen waar ik moest zijn
Luchtige webteksten met roestvrijstalen trefwoorden
Timing altijd stipt gerespecteerd

Wat klanten zeggen

Jullie baseline was telefonisch op amper vier minuten verkocht! Gewoonweg pure klasse!

Kris Marrissens
ByteMe design