Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Sociale media vertrouwen u niet

Anticlimax: schrapt u maar meteen de titel hierboven. Want voor de sociale media zelf maakt het niet uit of u correct spelt. Zij publiceren uw hersenspinsel wel.

De socialemediagebruikers zijn wél gevoelig voor taalfouten.

“Taalfouten zijn de topafknapper op sociale media.”

Een Britse studie bij 1003 consumenten legt dit bloot. De eenvoudige vraag luidt: “Wat zou op de sociale media uw mening over een bepaald merk het meest schaden? Noem één ding.”

Britse studie over taalfouten en sociale media.

Opvallend: het topantwoord is niet ‘te verkoopachtige boodschappen’. En ook niet ‘te weinig of te veel posts’.

Spelfouten en grammaticale blunders zijn dé turn-off voor meer dan vier op de tien socialemediagebruikers. Dit geldt voor alle leeftijdsgroepen, behalve voor de 18- tot 24-jarigen. Daar zakt het percentage tot 20,9%, net na ‘te weinig updates’.

Deelt u zelf spelfouten? Nee, toch!

Gebruikers van sociale media lusten uw taalfouten dus niet.

En er is nog meer aan de hand dan dat rechtstreekse effect. Want hoe groot is de kans dat zij zo’n post delen – ook al knappen ze er zelf misschien niet op af? Klein.

“Beveelt u bij uw baas een vriend op foute flipflops aan?”

Waarom? Omdat andermans fouten op ons afstralen.

Een voorbeeld. Stel dat uw baas een nieuwe medewerker zoekt. En dat u een kandidaat met de nodige vaardigheden kent. Toch is er één ‘maar’: hij draagt winter en zomer ‘foute’ flipflops. Zou u hem aanbevelen?

Reageer