Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Uw klant vertrouwt u niet

Nooit tweede kans voor eerste indruk

Komen u en ik elkaar tegen? Dan beoordelen we elkaar in een fractie van een seconde. We krijgen nooit meer een tweede kans voor een eerste indruk.

Toch kunnen we alsnog wat duiding geven, zoals: “Ik besef dat ik wat mak ben, maar ik kreeg net slecht nieuws. Sorry: nu ben ik een en al oor voor u.”
Ziezo, eerste indruk rechtgezet!

Uw tekst kan niet bijsturen. Hij is wat hij is. Hij moet het rooien met wat hij aan boord heeft, met de argumenten waarmee u hem wapende. Geeft hij uw lezer een slechte eerste indruk? Dan klikt die weg of gooit hij uw papieren communicatie in de prullenmand. Wég klant!

Haal uw expertise niet zelf onderuit

Wanneer vertrouwt een klant u? Expertise is het sleutelwoord.

Toch veegt u de geloofwaardigheid die u ermee verwerft, zo weer weg door fouten. Door dingetjes die instinctief niet kloppen. Die niet horen voor een ‘expert’.

Erger nog: lezers beoordelen u eerst op uiterlijkheden, dan op inhoud. Driekwart geeft ronduit toe dat ze uw credibiliteit eerder – of eerst? – inschat door hoe u de inhoud presenteert dan door de evaluatie van die inhoud zelf.

Welke elementen bepalen op het web uw eerste indruk? Usability.gov somt ze voor u op. Denk aan design, lettertype, gebruiksgemak, en … taalgebruik.

Wat doet u het slechtst?

Waarom eis ik van mijn collega’s bij Schrijf.be om in álles uit te blinken? Zowel in tekst als projectfollow-up, netheid van onze kantoren
als feilloze facturering?

Omdat klanten ons bedrijf – net als het uwe –op een bijzondere manier inschatten.

Nee, níét door wat wij het beste doen. Wel door wat we het slechtste doen. Door de steken die we laten vallen.

Kritische klant

U zit zelf trouwens precies zo in elkaar:

  • Laat uw vertrouwde kledingzaak u negen keer perfect uitgedost schitteren, maar slaat u de tiende keer een mal figuur? Dan keert u er waarschijnlijk niet naar terug.

  • Helpt uw loodgieter u uit de nood, maar laat hij uw huis als een slagveld achter? Dan onthoudt u vooral dat laatste.

Uw klant reageert net zo op de taalfouten waarmee u hem confronteert.

“U bent maar zo goed als wat u het slechtste doet.”

Vindt u uw klant oneerlijk als hij u daarop pakt? Dat is eigenlijk ook zo. Helaas luidt het gezegde: ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.’

Ondermijn uzelf niet

Het punt dat ik wil maken: ban alstublieft elke taalfout uit uw communicatie. U laat zich dáárdoor toch niet fnuiken?!

Want uw lezer denkt: “Als ze dat al niet correct doen, is wat ze verkopen, vast ook niet veel soeps.”

Spam

Weet u waar taalfouten geheid opduiken? In spamberichten – zoals van Afrikaanse prinsen die toevallig bij u hun fortuin willen parkeren.

Mogelijk zijn we daarom met z’n allen ook extra gevoelig voor taalkwesties op webshops.

“Taalfouten? Dan zal het wel spam zijn.”

Want anonieme onlinewinkels vragen om uw geld in hun handen te leggen – de levering volgt wel. Ontwaren we dan elementen die we instinctief linken aan spammails? Dan haken we af.

Reageer