Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Gouden copywriters

Soms kom je als copywriter een stukje tekst tegen dat je doet knagen: ik wou dat ik dit zelf geschreven had. Dat gevoel verandert al vlug in stille bewondering, en je hoopt dat de geniale schrijver elke dag een duik neemt in een geldzwembad. 

Van brons naar goud: drie Engelstalige bedrijven die hun copywriter zijn gewicht in goud moeten schenken. 

Op 3: Ben & Jerry's

Toegegeven: van ijs smul ik ook wel zonder copywriting. Toch investeert het fairtrademerk Ben & Jerry's sterk in teksten-om-van-te-watertanden. Een gezonde ijsgoesting? Die verandert hiermee in een razende ijshonger:

Caramel Chew Chew: Calling all caramel lovers! Fulfilling those caramel cravings since the late 90’s, with caramel ice cream, caramel-filled chocolatey cups & a caramel swirl to boot, this flavour takes you to a whole new level of rich, caramel euphoria. So, if a caramel kick is what you’re craving then chew chew choose me!

Ook een schepje humor is B&J niet vreemd. Als toevoeging bij Chunky Monkey: 

Note: No monkeys were harmed in the making of this ice cream (well, okay, maybe some bananas got a little roughed up). Enjoy!

Pijnlijke blunder? De Nederlandstalige website van Ben & Jerry's mist duidelijk de copywritingskills van zijn Amerikaanse vriendje. Het meest frappante voorbeeld:

B&J

 

Aah, wat is 'vinden' toch een prachtwoord.

Op 2: ModCloth

ModCloth schrijft tintelende copywriting voor elk kledingstuk op de webshop, en graait zo moeiteloos zilver weg. De kleren krijgen namen als 'Fairytale Moment Dress', 'Island-Minded Jacket' en 'Gliding Through The Garden Dress'. Qua sfeerschepping télt dat. 

De copywriting is een tikkeltje girly, maar brengt je meteen in de juiste sfeer: 

Goede copywriting ModCloth

 

Op 1: Old Spice

De video’s van Old Spice Man maakten de deo’s van Old Spice definitief reclame-erfgoed. Op de website bewijzen de copywriters van Old Spice dat ze niet alleen geniale speeches schrijven, maar ook briljante webteksten. Bijvoorbeeld door de saaie tabs deze omschrijvingen te geven:

  • Products -> gentleman’s stockade
  • Videos -> make your eyeballs smell good
  • Downloads -> let our server make love to your computer

Ook de productomschrijvingen zijn een vlammende mix van sfeerschepping, humor en pit. Récht in het hart van het doelpubliek: mannen die deo willen kopen zonder zich daardoor minder mans te voelen.

Old SpiceInkopper? Buy it. Een krachtige call to action, die de deal sluit.

Zelf op briljante copywriting gebotst? Deel die dan in het commentaarvak hieronder. Mijn persoonlijke top drie is verdomd nieuwsgierig naar de competitie. 

 

Reageer