fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Jijen en jouwen tot je ... uitgejouwd wordt

Jij- en jou-communicatie

Gastblog door Bart De Clerck. Hij runt het Antwerpse communicatiebureau Com-Fort.

De medewerkers van de stad Gent krijgen de richtlijn om in officiële communicatie naar de burgers over te schakelen van de u- naar de jij-vorm. Er wordt geargumenteerd dat die beleefdheidsvorm te afstandelijk zou zijn en niet meer zou passen in een frissere huisstijl.

Jij en jou in communicatie?

Als een overheid ongevraagd begint te jijen en te jouen, respecteert ze haar burgers dan nog wel voldoende? Misschien riskeert ze wel dat diegene tot wie ze zich richt op zijn beurt begint te jijen en te jouen. Dat kleine beetje formele afstand, dat aangeeft dat een overheid zakelijke en correcte dienstverlening waarborgt, valt weg.

Duidelijke service gaat voor

Een ambtenaar is er niet om informeel en familiair te zijn, maar om op een klantvriendelijke en servicegerichte manier de mensen verder te helpen. Een functionaris mag zoveel jijen en jouen als hij wil … Het zal de burger worst wezen of hij op een zogenaamde frissere of familiairdere toon wordt benaderd.

Het belangrijkste is dat de ambtenaar in functie levert wat van hem wordt verwacht. Snelle, duidelijke en proactieve adviezen en service.

Lang leve dienstverlening

Oplossingsgericht meedenken met de burger die zich aan het loket of zijn dienst aanmeldt met een vraag of probleem. Informeren op een ondubbelzinnige wijze die geen ruimte laat voor interpretatie, waarbij de burger er haast automatisch van uitgaat dat de man of vrouw in functie met kennis van zaken spreekt. Uiteindelijk draait het allemaal om de dienstverlening. Je mag als overheid nog zoveel jijen en jouen als je wilt … De burger, die uiteindelijk een klant is van de overheid, wil vooral vakkundig en verstaanbaar worden geholpen. Als dat gebeurt, is die burger of klant de eerste om daarover enthousiast te zijn.

Gebeurt dat niet? Dan zou van al dat jijen en jouen wel eens uitjouwen kunnen komen. En nu gij weer!

Gastblog met tekst logo klein


Tevreden klanten aan het woord

Teksten onder stroom
Geen centimeter ruimte voor fouten
A message that hits home
Met glans geslaagd voor ‘les parisiens’
Boodschap gesnapt én goed verwoord
Iedereen zou deze schrijfopleiding moeten volgen
Best confronterend, maar ook léuk
Onze productvoordelen spatten van het scherm
Wegbereiders van de betere zin
Meteen dol op de schrijfstijl
Wil je echt goede teksten?  Dan moet je hier zijn.
Een tekst die uitnodigt tot actie: net wat ik verwachtte!
Op héél korte tijd en toch geen haastwerk
Schrijf.be verzekert me van sterke teksten
Hun werkwijze is absoluut top
Wat een verbetering!
Elke tekst is een schot in de roos
Dé bestemming voor uw toeristische communicatie!
Mijn perfecte match
Vlotte maar doordachte werkwijze

Wat klanten zeggen

Alvast bedankt, dat ziet er zeer goed uit! Bedankt voor de vlotte service.

Tineke Thys
Mediafair