Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Facebook verandert razendsnel: dit zijn de gevolgen

Vandaag roept Peter Desmyttere door onze blogmegafoon. Hij staat aan het roer van zijn eigen marketingadviesbureau en is de oprichter van Husky, een projectmanagementtool voor marketeers. In deze blog toont hij u de nieuwste trends op Facebook. En welke invloed die hebben op bedrijven en consumenten.

Een golf van veranderingen op Facebook ...

Dacht u dat Facebook alleen een consumentenplatform is om leuke levenservaringen op te delen? Vergeet het. Facebook kondigt steeds nieuwe initiatieven aan die de leefwereld van ondernemers en hun klanten ingrijpend veranderen. Een overzicht.

 

 

Messenger wordt virtuele kassa

Via Messenger, de chatdienst van Facebook, kunt u producten en diensten nu verkopen én afrekenen. Dat verbreedt de mogelijkheden voor bedrijven, die Messenger tot nu toe alleen als interactief praatplatform gebruikten (bijv. om vragen van klanten te beantwoorden). Naast práten over producten en diensten, krijgen klanten meteen de mogelijkheid om ze te kopen en betalen – zonder de Facebook-omgeving te verlaten. Facebook zal daarvoor samenwerken met onder andere PayPal, Visa, MasterCard en American Express.


Het Chinese bedrijf WeChat biedt deze dienst al langer aan. In China gebruiken honderden miljoenen consumenten de app om boodschappen te doen!

Facebook wordt marktplaats

Lokaal handeldrijven op Facebook staat al lang in de steigers. Met de functie Marketplace wil Facebook het voor consumenten en ondernemers mogelijk maken om een virtuele tweedehandsmarkt op te zetten. Via het icoontje van Marketplace komt u terecht op een pagina met info over en foto’s van tweedehandsaanbiedingen in uw buurt. Deze functie is voorlopig nog niet in ons land beschikbaar.

Facebook wordt intranet 

Facebook gaat de strijd aan met populaire interne communicatieplatformen zoals Slack. Op Workplace kunnen werknemers een eigen profiel aanmaken, nieuws volgen op de tijdlijn, chatten met collega’s, brainstormen in groepen of videopresentaties volgen via Facebook Live.

Facebook wordt vacatureplatform

Veel bedrijven plaatsen nu al vacatures op Facebook. Met Facebook Jobs wordt dat nog eenvoudiger. U plaatst er vacatures en ontvangt er rechtsreeks cv’s van kandidaten. Die sturen ze door via Messenger. Zo komt Facebook in het vaarwater van LinkedIn. Wetende dat Facebook-gebruikers trouwer zijn dan LinkedIn-gebruikers, heeft Facebook een streepje voor. En het heeft nog een troef in handen: Facebook promoot vacatures bij gerichte demografische en professionele profielen.

U ziet het: Facebook wil meer dan ooit het dagelijkse gebruiksplatform voor bedrijven en consumenten zijn. Het ultieme doel? Dat het publiek de site nagenoeg nooit hoeft te verlaten.

 

Deze blog verscheen eerder op www.desmyttere.be.  


Ook eens aan gastbloggen doen? Deze tip zet u op weg.

 

Reageer