Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10 - info@Schrijf.be




Menu






De ideale lengte van uw tekst is lang. En kort.

ideale lengte tekstWilt u een tekst die er páts op zit? Folder, mailing of speech? Altijd een meesterzet: een copywriter bellen.

Maar zeg eens: hoeveel tekst laat u hem of haar schrijven? Twee alinea’s? Vijf? Twíntig?

Bepaal de perfecte tekstlengte

Sommige experts zeggen: laat de pen maar rijkelijk vloeien. The more you tell, the more you sell.

Anderen zweren bij less is more. Zij knippen in hun argumenten. Kortwieken hun zinnen. Snoeien hun woorden.

Verwarring alom, dus. Wat ís het nu?! Tast toe, uw aanpak in vijf vragen:

 1. Zit uw tekst in een keurslijf?

Een tekst heeft soms een specifiek formaat. Zo is het ideale persbericht niet langer dan een A4’tje. Beperk u in dat geval tot maximaal vijfhonderd woorden.

 2. Is uw lay-out in steen gebeiteld?

Liggen vorm én lay-out muurvast? Uw copywriter doet wat moet: een tekst leveren die erin past. Niet ideaal, maar nood breekt wet.

 3.  Wat wilt u dat uw lezer doet?

Stuurt u een prospectiebrief? Geef dan niet te veel informatie prijs. Anders hoeft uw prospect niet meer te reageren. Serveert u een mailing die mikt op een bestelling? Schraap het onderste uit de kan. Ga voluit, want uw lezers zijn kritisch. Zij halen niet zomaar hun kredietkaart tevoorschijn.

 4. Hoe duur is uw product of dienst?

De regel: hoe hoger het prijskaartje, hoe langer de tekst. Zet u een workshop van een halve dag op touw? Eén bondige webpagina en uw praatje is leesklaar.

Maar wat als u een jaaropleiding verkoopt ter waarde van 5000 euro? Creëer dan meer ruimte voor uw verhaal. Haal extra voordelen uit de kast. Liefst onweerstaanbare.

5. Hoe machtig is uw merk?

Anders gezegd: wie ként uw product? Bijna niemand? Of wordt u geruggensteund door een ijzersterk merk?

Stel: u verstuurt een mailing voor De Standaard. Juist: vraagt niet zoveel pagina’s. Want de doelgroep vertrouwt uw krant.

Maar schrijft u krek dezélfde brief voor een nieuwbakken publicatie? Bouw dan in de eerste plaats geloofwaardigheid op. En ja, dat schreeuwt om méér argumenten.

 Vertel op! Hoe lang moet mijn tekst nu zijn?

Laat u niets wijsmaken: 'de ideale lengte van een tekst' is een fabeltje. Maar ontfutselt u het juiste antwoord op alle vijf vragen? Dan bent u aardig op weg.

Daarom, een vuistregel:

Laat uw copywriter een tekst schrijven die relevant is. Papier is geduldig, uw lezer niet. Dus hou hem bij de les.

En raakt u een gevoelige snaar? Dan gaat hij geheid voor de bijl.

Geen idee hoe u dat klaarspeelt? Vraag het ons dan.

PS Elke maand een daadkrachtige schrijftip voor teksten die tintelen? Abonneer u gratis op onze nieuwsbrief. Een tip lezen als voorsmaakje? Doet u maar.

Reageer