Waarom korte, eenvoudige webteksten beter scoren
Op het web leest uw klant anders. Schrijf dus ook anders. Hou het vooral kort en eenvoudig. En vermijd dus ingewikkelde constructies, zoals de lijdende vorm, naamwoordstijl of inversie.
Schrijf schermzinnen
Lang kort kort
Er ontstaan steeds meer HTML- en scripttechnieken. Websites worden toverdozen waarnaar je met verwondering kijkt. Lege toverdozen. Met een inhoud die uit productbrochures werd geplukt.
Maar internet is een medium dat specifieke taaleisen stelt. Omdat uw ogen niet zijn gemaakt om te lezen, en zeker niet op een computerscherm. Hou hier dan ook rekening mee voor uw internetteksten. Maak het uw lezer gemakkelijk en hanteer deze vuistregels:
Hou zinnen kort
Gemiddeld 10 woorden en nooit meer dan 15 woorden per zin. Dat is kort. Heel kort. Maar moeilijk? Nee. Want de vorige 4 zinnen telden gemiddeld ... 2 woorden.
Hou zinnen eenvoudig
- Vermijd de lijdende vorm
"De mailing wordt u door ons toegestuurd", wordt: "Wij sturen u de mailing." - Gebruik geen naamwoordstijl
"Het veelvuldig klikken op websites kan ertoe leiden dat de surfer een polskwetsuur oploopt", wordt: "Surfers klikken veelvuldig op websites. Ze kunnen daardoor polskwetsuren oplopen." Of: "Surfers kunnen polskwetsuren oplopen als ze vaak op websites klikken". - Vermijd tangconstructies
"Wij hebben de nieuwsbrief die tips en tricks voor internetmarketing bevat, gisteren verzonden", wordt: "De nieuwsbrief bevat tips en tricks voor internetmarketing. Wij verzonden hem gisteren." - Vermijd inversies
"Vervolgens klikt u op ...", wordt: "U klikt vervolgens op ..."
En uw webteksten?
Het schrijven van efficiënte internetteksten is een vak apart. Een correcte zinsbouw is al een stap in de goede richting.