fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Wat is newsjacking?

Newsjacking is een term uit de pr- en advertentiewereld en betekent letterlijk 'nieuws kapen'. Bedrijven en organisaties haken in op de actualiteit en hangen er dan hun eigen karretje aan vast.

newsjackingInspelen op de actualiteit? Als contentmarketeer hebt u twee manieren: als aasgier, die onheilspellend boven rampensites cirkelt. Of als pimpelmees, die zichzelf frivool in de belangstelling fladdert.

Bij breaking news sprokkelen journalisten reacties bij experts. En de écht slimme bieden zich spontaan aan.

Want wie de krant haalt, maakt naam voor zichzelf en zijn bedrijf. Dat fenomeen heet newsjacking.

Newsjacking via uw eigen communicatiekanalen

De sociale media bezorgen newsjacking een nieuwe dimensie. Want u hebt nu uw eigen kanalen, en pikt naar hartenlust in op nieuwsitems.

Schrijf bijvoorbeeld een vlammend opiniestuk met de juiste SEO-trefwoorden. Of promoot uw product met een trending hashtag. Zo zweeft u via newsjacking tot bij uw klanten, en misschien tot bij … de kranten.

Checklist: aasgier-newsjacking

Opgelet: doe dit niet ten koste van alles en iedereen. Zo was de ‘Je 3Suisses Charlie’-campagne goed fout! Vermijd dus aasgier-newsjacking en blijf weg van:

  • overlijdens en persoonlijk leed
  • oorlog en hongersnood
  • overstromingen en aardbevingen

Kies voor pimpelmees-newsjacking en speel in op:

  • geboortes en wetenschappelijke doorbraken
  • records en sportmanifestaties
  • positieve humaninterestverhalen

Spring niet als attention seeker op élk verhaal.

Newsjacking

Nóg straffere newsjacking-resultaten? Balanceer zoals een pimpelmees op een twijg:

  1. Profileer u niet als attention seeker door op élk verhaal te springen.
  2. Reageer alleen als u een oplossing of een ijzersterke mening wilt delen.
  3. Doe alleen aan newsjacking als er een heldere, relevante band is tussen het nieuws en uw product of expertise.

Tevreden klanten aan het woord

Mijn geheime wapen om te scoren in Google
Vlamingen die Nederlanders begrijpen
Snelheid, vriendelijkheid en opvolging
Jullie kleden een barokke tekst uit, en maken er een vlot leesbare brief van.
Sodexo en Schrijf.be: een klinkend partnerschap
Sprookjesachtige samenwerking
Ik had meteen door dat ze écht met hun vak bezig zijn
SEO-webteksten die Google én bezoekers verleiden
Met de blik van een buitenstaander
Dit is nu eens leuk samenwerken!
Ik lig nergens meer wakker van
Zij geven onze klanten perfecte webteksten!
Pietje-precies heeft een nieuwe naam!
Drie paar handen leveren vakwerk
Onze baseline ligt lekker
Mijn technische tekst slaat spijkers met koppen
Empathie, ambacht en succes
Voorkeurspartner voor mij én voor mijn klanten
Teksten met aroma!
Geen blindelingse eindredactie

Wat klanten zeggen

Bedankt voor de mailtemplates, ze zien er weer goed uit.

Tina Hanskens