fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Intranettips: de checklist

Heel wat organisaties kiezen resoluut voor intranet. Bent u er ook klaar voor? Deze checklist lijst op waaraan u zoal moet denken. Pen in de hand en afvinken maar!

Tip 1 – Stel doelen voor uw intranet

intranet tipsOmdat iedereen het heeft’ en ‘voor de fun’: geen goede redenen om voor intranet te kiezen. Dan verspilt u tijd, geld en moeite. Vraag u eerst af of uw intranet wel het beste medium is voor wat u wilt bereiken. En maak uw doelen concreet. Bijvoorbeeld:

  • Hapklare documenten verspreiden. Zodat de papierhoop van uw medewerkers slinkt en ze sneller de juiste info hebben.
  • Sjablonen en logo’s delen. Zodat uw bedrijfsimago staat als een huis.
  • Realtime info geven over het bedrijf. Zodat uw mensen zich betrokkener voelen, ze klanten beter informeren en de waarden van het bedrijf uitdragen.
  • Medewerkers aan het woord laten. Zodat ze hun collega’s inspireren.
  • Reacties monitoren. Zodat u weet wat er leeft – en daarop inspeelt.

Tip 2 – Update

Spot uw lezer een bericht uit 2010 op de startpagina? Over and out! Zorg regelmatig voor updates om hem of haar te blijven boeien. Weet dus waaraan u begint: uw intranet onderhouden kost tijd en middelen. Duid een eindverantwoordelijke aan die de publicaties coördineert.

Tip 3 – Organiseer uw intranet intuïtief

Verdwaalt uw lezer in uw intranet? Dan maakt hij of zij zich uit de voeten. Kies voor een eenvoudige, heldere structuur. En vertrek vanuit het gebruikersstandpunt: als ik een gebruiker was, wat en waar zoek ik dan? Vermijd bewegende banners en pop-ups. Doe rustig aan met afbeeldingen. En schrap overbodige submenu’s. Belangrijk: kies voor een interface die ook smartphone- en tabletvriendelijk is.

Geef mensen een reden om terug te keren. Met relevante contentartikels.

Tip 4 – Geef een stem

Sommige organisaties spiegelen hun intranet aan sociale media, zoals Facebook of LinkedIn. Een goede zet: want laat u mensen reageren, liken of delen? Dan komt uw intranet tot leven. Uw lezer voelt zich betrokken, u ontdekt wat er leeft bij uw publiek én gaat ermee in dialoog.

Tip 5 – Creëer boeiende content

Geef mensen een reden om terug te keren. Met relevante contentartikels. Denk aan tips, best practices, interviews, … Stel uzelf altijd in de plaats van de lezer. Wat vindt hij of zij interessant?

Een gouden tip: laat een eindredacteur over uw teksten gaan. Want uw kritische lezers knappen af op taalfouten, en denken dan dat u hen niet naar waarde schat.

En, wat zijn uw ervaringen met intranet? 


Tevreden klanten aan het woord

Ik wist wat ik wilde en Schrijf.be bezorgde het mij
Snel en professioneel: wat wil je nog meer?
Elke tekst is een schot in de roos
Snel, deskundig en accuraat
Goed meegedacht, goed neergeschreven
Wat als uw freelance-copywriter ermee kapt?
Samenhangend geheel van alle elementen
Mijn hoge verwachtingen worden keer op keer ingelost
Schrijvers en blijvers
Precies wat we in gedachten hadden
Vlotte maar doordachte werkwijze
Wegbereiders van de betere zin
Dynamische taalprofessionals
Zot zeg hoeveel beter die tekst wordt!
Georganiseerd, persoonlijk, helder
Allemaal zotte mensen – gelukkig
Teksten vertaald … én verbeterd!
Niemand nog een excuus voor slechte teksten
De juiste stem voor elke doelgroep
Ik verwachtte het beste … en kreeg nog beter

Wat klanten zeggen

Wim, pluimpje voor je tekst! De woorden lijken uit je pen te vloeien - ik wou dat ik ook zo'n pen had ;-)

Nathalie Vanderbeken