Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Coladrinkende baby's en melk met Seven-Up

Beeld u in dat u een tekst voor een jong publiek moet schrijven. Of eerlijker: voor de ouders van een piepjong publiek – want de kinderen zelf zijn op die leeftijd meer gefascineerd door hun eigen tenen dan door uw tekst.

De eerste woorden die dan in u opkomen zijn misschien 'knus', 'veilig', 'schateren', 'pretoogjes', ...

Een gokje? De volgende woorden kwamen alvast niet in u op: 'gesuikerde dranken', '7Up met melk', 'een goei saf' en 'sexy peuters'. Nochtans probeerden grote merken nog niet zo lang geleden net díé associatie in uw hoofd te krijgen.

En dat bracht advertenties op die u vandaag in uw espresso doen verslikken. 

Cola: met de paplepel ingegeven

In de jaren 50 besloot Coca-Cola om zijn doelpubliek te verruimen, zodat iedereen kon meegenieten van een gezonde portie cafeïne. Het resultaat? 

Reclame coca cola

De boodschap? Geef uw baby elke dag een groot glas Coca-Cola: dé garantie om zijn populariteit op de speelplaats te doen stijgen en hem intens gelukkig te maken tot het einde der tijden. (Vlug, ontaarde moeder, ren naar de winkel!)

“How soon is too soon? Not soon enough. Laboratory tests over the last few years have proven that babies who start drinking soda during that early formative period have a much higher chance of gaining acceptance and ‘fitting in’ during those awkward pre-teen and teen years. So, do yourself a favor. Do your child a favor. Start them on a strict regimen of sodas and other sugary carbonated beverages right now, for a lifetime of guaranteed happiness.”

Seven-Up: right up your street

Ook Seven-Up positioneerde zich als frisdrank-voor-de-allerjongsten. In een advertentie van 1955 gaf het jonge moeders een gouden tip: een kleine hoeveelheid Seven-Up in de melk van uw peuter doet zelfs de grootste zuurpruim drinken. "For Seven-Up is so pure, so wholesome, you can even give it to babies and feel good about it." 

placeholder

Marlboro: doe maar, mama

placeholder

placeholder

Marlboro haalde in de jaren vijftig ook het grootste overtuigingskanon boven: uw kinderen. "Voor je me uitscheldt, mams: steek een sigaretje op."Wie kan aan die pruillip weerstaan? 

 

 

 

 

 

 

 

Baby Soft: iets té letterlijk

Met de slogan "sexy in a very special way" promootte Love Cosmetics in de jaren 70 verzorgingsproducten voor jonge vrouwen. Hun product? Een frisse en onschuldige geur, met een verleidelijk kantje. Om dat te verkopen, was een jong model nodig. 

placeholder

De campagne bestond ook uit een televisiecommercial, die het woord 'griezelig' een heel nieuwe betekenis geeft. Na een paar jaar besloot Love Cosmetics wijselijk om zijn campagnekar te keren, en in te zetten op een meer volwassen, vrijgevochten vrouwelijk model.

The times they are a-changin'

Waarom deze advertenties vandaag zo absurd lijken? Omdat de USP's erachter gebakken lucht bleken – een eenvoudige gezondheidsstudie veegt ze zo onder tafel.

Wie een product verkoopt, blijft bovendien het best bij het juiste doelpubliek. Die les leerde ook Coca-Cola, dat in geen tijd weer jonge koppels en vriendengroepen in zijn advertenties deed opdraven – en een occasionele kerstman. 

 

UPDATE: een aandachtige lezer wees erop dat een van de advertenties niet écht gepubliceerd werd. Een mooie gelegenheid voor een quiz: haalt ú er de ‘foute’ advertentie uit? (Néé, niet spieken op Google.) Het antwoord leest u als reactie hieronder.

 

Reageer