fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Show me the money, honey

spelfouten-en-verkoop.jpgAl in 2013 bloklettert BBC News dat één spelfout de verkoop van een webshop kan halveren. Een Britse internetondernemer merkte dit op. Hij verloopt panty’s online. Spelt hij ‘tights’ op een van zijn webshoppagina’s als ‘Tihgts’? Dan daalt de verkoop meteen. Geen klein beetje, trouwens: met zowat de helft.

“Eén spelfout kan webshopverkoop halveren.”

Verkoop herleeft na tekstcorrectie

Zodra die ene fout wordt gecorrigeerd, veert de conversiegraad met 80% op. Bijna dubbel zoveel websitebezoekers kópen nu ook daadwerkelijk.

Toegegeven: het gaat hier om de verkeerde spelling van het hoofdtrefwoord van de onlineshop. Toch laat de ‘spellinghygiëne’ van bedrijven vaak ernstig te wensen over als het om hun eigen producten of diensten gaat. Zo telde ik op de website en bij de klantendienst van een telecomoperator liefst zes verschillende schrijfwijzen voor een van hun eigen diensten. Geloofwaardigheid?

Niet aan de grote klok

Zulke dramatische cijfers zijn sindsdien niet meer gepubliceerd. Waarom? De reden ligt voor de hand.

Een onlineondernemer loopt er vast niet mee te koop. Uit schaamte of omdat kennis macht is. Zo snoept hij onopgemerkt prospecten af van zijn onlineconcurrenten die het minder nauw met taal nemen.

Praktijk, geen taalwetenschap

Taalwetenschappers lachen de bevindingen van de onlinepantyverkoper weg als ‘pseudowetenschappelijk’.

“Wat met de methodologie, de onderliggende factoren, de testgroep?”, vragen ze. En als wetenschapper moeten ze dat doen. Meer nog: als taalfanaat ben ik zelf ook reuzebenieuwd hoe het nou precies zit.

Maar als ondernemer interesseert het me geen moer.

Waarom? Omdat het gemeten effect dat van een aan- of uitknop is:

  • spelfout = verkoop zakt weg
  • correctie = verkoop herstelt zich

Als ik dát als ondernemer weet, handel ik meteen. Dan zorg ik ervoor dat mijn bedrijfscommunicatie vrij van taalfouten is. En verkoop ik meer.

De taalwetenschappers vertellen me later wel waarom – terwijl ik mijn extra inkomsten aan het tellen ben.


Tevreden klanten aan het woord

Scherp, snel, en sympathieker dan Statler en Waldorf
Smaakt naar meer – veel meer
Jullie schrijven, en jullie schrijven uitstekend. Punt.
De journalisten happen toe!
Met de blik van een buitenstaander
Mijn hoge verwachtingen worden keer op keer ingelost
Eindredacteur met scherpe ogen
Professioneel, prettig, dynamisch
Hetzelfde, maar met zóveel minder woorden
Iedereen zou deze schrijfopleiding moeten volgen
Superlatieven schieten tekort
De teksten zijn er boenk op
Ik wist wat ik wilde en Schrijf.be bezorgde het mij
Teksten met een twist
Schrijvers en blijvers
Elke tekst is een schot in de roos
“Storytelling met resultaat”
Mijn e-mailing is onweerstaanbaar
Al vijf nieuwe grote klanten - en de teller stopt niet!
In één woord? Kwaliteit!

Wat klanten zeggen

Ik wou je de revisies van de klant niet onthouden: "Proficiat met de aanpassingen aan de teksten. Je bent er in geslaagd om met de extra briefing van de klant spot on teksten te leveren."
Gefeliciteerd en bedankt hiervoor.

Gerd De Loor
Wijs (vroeger bSeen)