fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Begin april 2020 organiseert de American Writers and Artists Institute (AWAI) zijn State of the Industry Summit. Liefst vijf uur waarin experts van elke copywritingniche aan bod komen. Schrijf.be vat de highlights van elke talk voor u samen. 

Nick Usborne over chatbotcopywriting.Nick Usborne werkt al sinds 1995 als copywriter voor het web. Hij schrijft scripts voor chatbots en sprak over de mogelijkheden voor tekstschrijvers en copywriters.

I’ve seen conversations with bots where people actually said: oh, my bad, I completely forgot I wasn’t talking to a real person.

  • Waarvoor u chatbots kunt gebruiken? Klantenservice, leadgeneratie of zelfs verkoop.

  • Een voordeel van chatbots? Ze hebben een perfect geheugen. Als u online een bepaalde pizza bestelt, dan onthoudt de bot dat voor de volgende keer.

  • “I’ve seen conversations with bots where people actually said: oh, my bad, I completely forgot I wasn’t talking to a real person. Because if you write the script well, it can actually feel very human in the way you interact.”

  • Waarom is chatbot-marketing een kans voor schrijvers? Wel, het domein gaat vooral over de technologie, de artificiële intelligentie, het design. En de schrijvers zijn computerlinguïsten, geen copywriters. Wetenschappers dus, die niet weten hoe ze mensen aanspreken met tekst.

  • Waarom chatbotgesprekken afwijken van traditionele copywriting? Het zijn eerder chatgesprekken. Met ultrakorte woorden en zinnen, en emoji’s.

  • Hoe schrijf je een goed chatbotscript?

    - Stel verwachtingen vast. Nick schrijft in het begin van zijn script vaak: ‘Hey, voor we beginnen: ik ben een chatbot, geen mens. Heb dus geduld. Als het me echt niet lukt om je te helpen, haal ik er iemand bij.’

    - Geef uw chatbot persoonlijkheid. Kijk naar de cultuur van het bedrijf en stel het karakter van uw chatbot daarop af. Laat hem volop emoji’s en GIF'jes gebruiken.

    - Wees zo conversationeel mogelijk. Volg niet de structuur van begin, midden, einde en call to action. Gebruik geen bullets. Dit is een gesprek, waarbij iedereen om de beurt praat. Dat betekent ook: neem pauzes. Stelt iemand een vraag? Schrijf dan in het script dat uw chatbot een seconde wacht en twee seconden typt. Zo lijkt de ervaring meer op een echt gesprek, en is ze dus ook overtuigender.

  • Chatbot-copywriting staat nog in zijn kinderschoenen. Net zoals copywriting voor het web, twintig jaar geleden. Er is nauwelijks concurrentie, maar u zult uw klanten wel vaak moeten overtuigen van het nut van chatbot-copywriting.

Nick Usborne over chatbot-copywriting:

 


Tevreden klanten aan het woord

A pleasure to work with, from beginning to end
Snel én goed
Menselijk, constructief en no-nonsense
Die mannen weten wat ze doen!
Ik wist meteen: dít is het!
Schrijf.be verzekert me van sterke teksten
Jullie advies kwam heel goed van pas!
Mijn e-mailing is onweerstaanbaar
Deze mensen weten waarmee ze bezig zijn
Mijn hoge verwachtingen worden keer op keer ingelost
“Altijd een geestige kwinkslag of spitsvondige woordspeling”
Onze mailing zit er boenk op!
Naadloze samenwerking en een tekst die wérkt
Trainees verguld met de hands-on workshop
De 'vloek der kennis' omzeild
Zó anders dan wat je elders leest!
Zot zeg hoeveel beter die tekst wordt!
Schrijf.be bulkt van het schrijftalent
De deadline was heel nipt. Toch kregen we alle teksten op tijd.
Echte woordkunstenaars

Wat klanten zeggen

Alvast bedankt voor het uitmuntende werk!

Nathan Van Haver
Hannecard